Una mirada de futur al transport a Badalona (i)

A finals d’aquest mes acabarà el procés per presentar al·legacions al nou Pla Director d’Infraestructures de transport públic col·lectiu del sistema integrat de mobilitat urbana de la Regió Metropolitana de Barcelona pel període 2021-2030.

Els companys i les companyes d’Esquerra Republicana Badalona hem estat treballant en profunditat el document durant les darreres setmanes. Volem aprofitar aquesta publicació per posar sobre la taula de forma distesa les nostres reflexions. Unes reflexions que farem arribar la propera setmana en forma d’al·legacions a l’Autoritat del Transport Metropolità. Vull agrair la feina de totes les companyes i els companys que hi han treballat. Moltes gràcies.

Al mateix temps, la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Badalona (FAVB) i la Taula de la Mobilitat també han fet públiques un seguit de propostes i al·legacions per millorar el Pla. Propostes que tenim moltes ganes de poder parlar i comentar.

Però anem per passos.

Què és el Pla Director d’Infraestructures?

Un Pla Director d’Infraestructures (PDI) recull totes les actuacions en infraestructures de transport públic per a un decenni previstes a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona, amb independència de l’Administració i l’operador que les explota. L’actual PDI va tenir una vigència de 2011 a 2020 i, ara, cal aprovar el de la propera dècada, que inclourà totes aquelles infraestructures que s’haurien de tirar endavant entre 2021 i 2030.

El PDI 2021-2030 al Barcelonès Nord: un deute històric

Malauradament, el nou PDI continua obviant el dèficit històric d’inversions en infraestructures al Barcelonès Nord o Baix Besòs. De fet, bàsicament es focalitza en el desenvolupament d’infraestructures referents a Badalona.

I a Badalona què?

El PDI proposa el desenvolupament de tres grans projectes que afectaran Badalona durant les properes dècades.

Des del nostre punt de vista, hi ha tres elements molt importants que queden oblidats pels propers anys: l’accés pel costat de mar de l’Estació de Badalona, l’accessibilitat a Can Ruti i la cerca d’una solució a la connectivitat entre Badalona i el Vallès Oriental. A més apareixen altres mancances en relació als carrils bicis i als aparcaments.

Pel que fa a la C31, tractarem el tema amb més profunditat, però és clau que esclarim quin a de ser el futur d’aquesta infraestructura. Mentre l’Àrea Metropolitana proposa noves inversions, la Generalitat de Catalunya n’estudia la transformació. Cal decidir quina aposta fem: pacificació o soterrament.

Com que es tracta d’un tema amb molta informació i reflexions, dividirem la publicació en dues parts. Desitjo que sigui del vostre interès.

Metro: L1 Fondo-Estació Rodalies de Badalona

Font: Wikipedia

El projecte preveu el perllongament de la L1 entre Fondo i l’Estació de Rodalies de Badalona amb 5 noves estacions: Montigalà (Plaça Doctor Fleming), Lloreda/Sant Crist (entorn al Mercat), Bufalà (Avinguda dels Vents amb Tànger), Pompeu Fabra (correspondència amb L2) i l’Estació de Rodalies de Badalona (intercanviador tren-metro).

Font: Document del PDI

El desenvolupament es divideix en dues fases. Una primera entre Fondo-Lloreda/Sant Crist de 2.4 km i una altra des de Lloreda/Sant Crist fins a l’Estació de Rodalies de Badalona de 2.1 km.

Es preveu que l’inici de les obres de la primera fase sigui el 2025 i que el de la segona sigui el 2028, ambdues amb una durada prevista de 3 anys.

No obstant això, el compromís que va prendre el Conseller de Territori de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, i l’aleshores alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater l’octubre de 2017, va ser que la L1 arribaria al centre de Badalona el 2025. Per tant, demanem que es faci una revisió dels terminis per donar compliment als acords previs establerts entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Badalona ja que la proposta actual endarrereix com a mínim una dècada l’arribada del metro.

Aquesta, és una infraestructura clau per a la vertebració territorial del Barcelonès Nord, que facilitarà la comunicació entre Badalona i Santa Coloma de Gramenet. A més, l’intercanviador tren-metro a l’Estació de Rodalies de Badalona alleugerirà, en part, la pressió sobre el sistema ferroviari per part dels viatgers provinents del Maresme i que treballen a Barcelona (Sagrera, Fabra i Puig, Sant Andreu) o a Santa Coloma de Gramenet.

Què proposem?
  • Entenent que l’arribada de L1 al centre de Badalona és clau en la mobilitat amb Santa Coloma de Gramenet, considerem que cal accelerar les fases perquè sigui una realitat a la dècada 2021-2030.

Tram: Sant Adrià – Port de Badalona

Autor: Ian Boyle

El PDI proposa el perllongament de la línia T4 entre Sant Adrià de Besòs i el Port de Badalona amb la construcció de dues noves estacions. En paral·lel, queda oberta la possibilitat que en el futur aquesta línia de Tram es pugui perllongar fins a l’Estació de Rodalies de Badalona amb l’objectiu de crear un intercanviador entre tren, metro i tramvia.

Font: Document del PDI

Des del nostre punt de vista, és clau que el compromís per a la propera dècada sigui fer arribar la línia T4 a l’Estació de Rodalies de Badalona, incorporant així una nova estació al projecte proposat.

Aprovat el Pla Director Urbanístic del Sector de les Tres Xemeneies, els propers 10-20 anys aquesta àrea del Barcelonès Nord experimentarà un rellevant desenvolupament urbanístic, social i econòmic. D’una banda, urbanístic per la construcció d’un nou barri a Sant Adrià de Besòs. De l’altra, social i econòmic, pel futur desenvolupament del projecte funcional de les Tres Xemeneies i la reformulació dels polígons industrials del Sot a Sant Adrià de Besòs i el Sud a Badalona.

A la vegada, el barri badaloní de La Mora ubicat entre el Port de Badalona i el Sector de les Tres Xemeneies, es troba incomunicat del centre de la ciutat.

Per aquests motius, considerem que fixar el perllongament de la T4 fins a l’Estació de Badalona serveix per:

i) Connectar el Sector de les Tres Xemeneies i els polígons industrials del Sot i Sud amb el centre de Badalona, millorant així la competitivitat d’aquesta àrea, facilitant el desenvolupament que es produirà durant els propers 10-20 anys i reduint l’ús del vehicle privat des del Maresme cap a aquesta zona, on potencialment hi haurà un elevat nombre de llocs de treball amb valor afegit.

ii) Connectar el barri de la Mora de Badalona amb el centre de la ciutat millorant la vertebració del municipi.

Finalment, proposem que el Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 deixi oberta la porta al perllongament de la T4 des de l’Estació de Rodalies de Badalona i fins a Montgat a la dècada 2031-2040. 

Badalona només disposa d’una estació de tren a la línia de la costa. Entenem que no és viable construir una nova estació atès el cost i que perjudicaria el servei de rodalies. Tanmateix, el perllongament del Tram fins a Montgat facilitaria el desplaçament en transport públic a l’eix costaner entre Barcelona/Sant Adrià – Badalona – Montgat. Això no només vertebra el territori, sinó que és una eina d’interès per potenciar el sector turístic tan a Badalona com a Montgat.

A la vegada, esdevé un element molt interessant pel futur desenvolupament del Polígon de Can Ribó amb una possible nova estació entre Canyadó i el Manresà.

Què proposem?
  • L’arribada del Tram al centre de Badalona és clau per connectar la ciutat i el Maresme amb el desenvolupament del sector de les Tres Xemeneies i del polígon del Sot a Sant Adrià de Besòs i Sud a Badalona.
  • El barri de la Mora té una connexió nul·la amb el centre de Badalona, per tant, el perllongament de la via fins a l’Estació de Badalona és una oportunitat per aquesta zona.
  • És a dir, és necessari incloure el perllongament de la T4 fins a l’Estació de Badalona a la dècada 2021-2030.
  • Considerem que també s’haurien d’iniciar estudis per veure la viabilitat del perllongament del Tram fins a Montgat, fet que permetria transformar el Polígon de Can Ribó (parada Canyadó-Manresà) i facilitaria l’accés a la platja.

L’Estació de Badalona

Font: Ajuntament de Badalona

Actualment, l’Estació de Badalona només té un accés des de l’interior de la ciutat, però no des del passeig marítim. Això provoca que molts usuaris, sobretot en temporada d’estiu, creuin les vies i saltin les tanques perimetrals de l’estació per accedir més fàcilment a la platja. Les persones que utilitzen l’accés interior disponible, es veuen obligades a fer un desplaçament considerable fins arribar a la zona del passeig marítim i de la platja.

Incloure el projecte d’accés pel costat mar, en la línia d’altres estacions del Maresme o de Sant Adrià de Besòs, és una proposta amb una inversió relativament petita, ja prevista en altres plans, però que mai s’ha arribat a materialitzar i que, per contra, té uns beneficis clars per millorar l’accessibilitat a aquesta infraestructura.

Tanmateix, és un element que no apareix en les millores d’estacions ferroviàries pel període 2021-2030.

Què proposem?
  • El compromís de construir l’accés pel costat mar a l’Estació de Badalona durant els propers 10 anys.

Continuarà…

One thought on “Una mirada de futur al transport a Badalona (i)

  1. Perllongació del metro des de Pompeu Fabra fins al turó de Montgat com a mínim/ Túnel de la B-500 entre Mas Ram i Mollet/ trasllat de la linia del tren de la costa a soterrar-lo paral·lel a l’autopista/ metro lleuger Canyadó-Pomar-Cementiri sant Pere-Mas Ram- Tanatori-Can Ruti-Canyet-Bonavista Bufalà-Pompeu Fabra/ soterrament de la C-31/Tamvia des de sant Adrià fins a Montgat o més enllà, aprofitant la plataforma del tren, amb passeig arbrat i pista bicicletes/

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s