Una mirada de futur al transport a Badalona (ii)

  • Mobilitat
  • 4 mins read

Fa una setmana vam encetar una publicació per compartir reflexions en relació al futur del transport de Badalona. Atès que es tracta d’una temàtica molt àmplia vam decidir dividir-ho en dues publicacions. A Una mirada de futur al transport a Badalona (i) vam parlar de tres grans àmbits: metro, tram i rodalies.

En aquesta segona publicació ens centrarem en la C31, la connexió amb el Vallès i l’accés a Can Ruti.

Tot plegat és fruit d’una feina de molts companys i companyes d’Esquerra Republicana Badalona que durant diverses setmanes hem analitzat les propostes que el Pla Director d’Infraestructures de l’Autoritat del Transport Metropolità fa pel període 2021-2030 i al qual hem presentat diverses al·legacions.

La C31 a debat

Font: Generalitat de Catalunya a partir de Google.

Les inversions proposades per la C31 durant la propera dècada preveuen la construcció d’un quart carril per mantenir la capacitat actual de la xarxa viària i la construcció d’un nou viaducte per superar el nus viari a l’alçada de la Ronda Litoral i que permeti donar continuïtat als carrils-bus existents fins a la Plaça de Glòries. Es preveu un cost total de 27M€.

Font: Document del PDI

El desenvolupament de noves inversions a la C31 lliga directament amb el debat necessari sobre el futur d’aquesta infraestructura que ha dividit la la nostra ciutat en dues parts durant gairebé 60 anys.

Ara fa tot just un any, el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya va presentar un estudi en el qual analitzava diversos escenaris de futur per aquesta infraestructura. Des de convertir-la a una via urbana menys agressiva, passant per la pacificació i, fins i tot, el seu possible soterrament.

El soterrament de la C31 és una reivindicació històrica de Badalona, però, al mateix temps, a ningú se li escapa el cost faraònic d’una transformació d’aquestes característiques. Un cost que mai podrà assumir només Badalona.

En qualsevol cas, cal prendre una decisió consensuada entre totes les administracions sobre el futur de la C31. Per aquest motiu, entenem que projectar noves inversions, com preveu el Pla 2021-2030, sense un consens sobre el futur, és una equivocació.

Considerem clau la creació d’una comissió d’estudi que estigui formada per l’Àrea Metropolitana, la Generalitat de Catalunya, Badalona i Sant Adrià de Besòs per treballar un consens ampli sobre el futur de la C31 abans de seguir fent inversions cap a un camí o cap a un altre.

La connexió entre Badalona i el Vallès Oriental

La connexió entre Badalona i el Vallès Oriental ha estat sempre una assignatura pendent. El 2009-2010, la Generalitat de Catalunya proposava la construcció d’una autovia que havia d’unir el Vallès (des de Sant Fost de Campsentelles) fins a Tiana i Badalona amb la construcció d’un túnel a la Conreria. La infraestructura no va ser exempta de polèmica per si calia incorporar un peatge o no i per l’impacte que tindria sobre l’espai de la Serralada de Marina.

Font: Generalitat de Catalunya, 2010

La crisi econòmica i el debat sobre la preservació de la Serralada van acabar aturant un projecte que tenia un cost de més de 400M€.

10 anys després, la connexió entre Badalona i el Vallès ha desaparegut de les propostes d’infraestructures en el mig termini.

Millorar l’accessibilitat entre les dues regions facilitaria les sinergies positives en el desenvolupament social i econòmic del Barcelonès Nord i del Vallès.

Per aquest motiu, considerem que cal reobrir el debat sobre de quina forma podem connectar aquests dos territoris i de passada treure pressió al Nus de la Trinitat.

L’accés a Can Ruti

La mobilitat i l’accessibilitat al pol biomèdic de Can Ruti és un gran repte. Actualment la forma generalitzada per arribar-hi és a través de la carretera de Can Ruti. Una infraestructura que pateix una gran pressió per part del vehicle privat i un gran nombre de línies d’autobusos que faciliten l’accés des de diversos barris de la ciutat.

Font: La Vanguardia

El Pla Director d’Infraestructures 2001-2010 incorporava la possibilitat de perllongar la línia L2 des de Pompeu Fabra fins a l’Hospital. En el pla 2011-2020 es va reconsiderar per l’elevat cost d’aquest tipus d’infraestructura.

Finalment, en el Pla 2021-2030 ja no apareix cap proposta de millora de l’accessibilitat a l’Hospital.

La Taula de la Mobilitat de Badalona ha reivindicat recuperar la proposta de perllongament del metro fins a la zona de Can Ruti. Nosaltres hem complementat la proposta amb la necessitat de desenvolupar els estudis pertinents per establir una línia de tramvia o de metro lleuger entre Bufalà i Can Ruti.

Leave a Reply