Just tornant de les vacances d’estiu ens vam trobar l’anunci del govern de Badalona de fer una moratòria de 3 anys en l’aplicació de les restriccions de vehicles a les zones de baixes emissions (ZBE).
Albiol argumenta que, en una situació de crisi econòmica i inflació, no podem obligar als veïns de Badalona a canviar-se el cotxe i va acabar sentenciant “No puc fregir a multes 40.000 persones de Badalona”.
La proposta va obrir una polèmica que va assolir dos objectius del govern badaloní: i) obrir tertúlies i notícies, és a dir, notorietat i ii) construir un relat que Albiol està al costat dels veïns/es en front altres formacions i institucions que treballem per maltractar els nostres ciutadans amb polítiques pijopogres.
Primer d’estratègia Albiol podríem dir.
Però la realitat és tossuda i en aquest article exposaré perquè l’Albiol ha fet una proposta buida de contingut però plena de populisme.
Qui es beneficia realment de la moratòria?
Segons el Ministeri d’Interior, el parc automobilístic de Badalona l’any 2022 era de 123.405 vehicles entre camions, furgonetes, autobusos, turismes, motocicletes, tractors industrials, ciclomotors i altra tipologia de vehicles.

D’aquests, el 0,6% tenen l’etiqueta 0, un 25,6% tenen el distintiu B, un 42,0% tenen el distintiu C i el 3,6% tenen l’etiqueta ECO.
És a dir, 85.535 vehicles de Badalona (el 71,7% del total) podran circular d’entrada sense cap problema a la ZBE de Badalona.
La resta no tenen etiqueta i, per tant, no són aptes per circular dins de la ZBE (sabies que hi ha excepcions i permisos? segueix llegint!). En altres paraules, 34.870 vehicles, el 28,3% del total. D’aquests, 20.868 són turismes, 6.806 són motocicletes i ciclomotors i 7.196 són camions, furgonetes, autobusos i altres vehicles.
Si Badalona fos una ciutat aïllada del món podríem afirmar que la moratòria que proposa el Partit Popular tindria un efecte positiu sobre 34.870 vehicles. Però això no és així.
Totes aquelles persones que treballen fora de Badalona – a ciutats on sí que s’apliqui la ZBE com l’Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Cornellà de Llobregat, Cerdanyola o Rubí, entre d’altres – i que utilitzin un vehicle sense distintiu hauran de canviar-se el vehicle encara que Badalona hagi aprovat una moratòria.
A part, la ZBE s’aplica només de dilluns a divendres de 7 h a 20 h. Per tant, qui té un cotxe antic que l’utilitza per fer la compra el cap de setmana no se’n veurà afectat.
Badalona no és una ciutat-estat aïllada
D’altra banda, la moratòria té el risc de convertir Badalona en el parking del Maresme. És temptador que qui disposa d’un vehicle antic aparqui a Badalona i agafi el transport públic per desplaçar-se a llocs on sí que s’apliqui la ZBE.
Per tant, la proposta de moratòria beneficia poc als badalonins i a les badalonines i, en canvi, beneficia molt a la bona gent del Maresme.
La ZBE salvarà vides

L’aire que respirem té mala qualitat. Cada any a Barcelona moren més de 1.000 persones com a conseqüència d’aquest problema. A l’Àrea de Barcelona, 3.700 morts anuals segons l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).
Sovint es confon millorar la qualitat de l’aire i mitigar el canvi climàtic. La qualitat de l’aire té un impacte al curt termini, és l’aire que respirem. El canvi climàtic és quelcom molt més ampli i complex i, per tant, sí, fer la ZBE a Badalona és una petita gota en un gran oceà però que pot salvar moltes vides. Si no s’estenen els conceptes, apareix la demagògia.
Per tant, l’objectiu principal de les ZBE és millorar la qualitat de l’aire que respirem. I com ho fem? Incidint en el transport que és la principal font de contaminació a la ciutat.
Més enllà dels gasos d’efecte hivernacle, el principal problema és l’NO2 i les partícules petites que emeten de forma intensa els vehicles antics i que són molt perjudicials per a la salut.

Les ZBE ja contemplen moltes excepcions
Les ZBE afecten a 34.870 vehicles de Badalona. Molts d’aquests veïns i veïnes no es beneficiaran de la moratòria si treballen fora de Badalona i d’altres no els afecta les ZBE si utilitzen el seu vehicle els vespres, nits o caps de setmana.
Però a més, la ZBE es va treballar de forma consensuada amb molts actors. I aquí cal posar en valor la feina de la badalonina Mercè Rius que, en la seva època com a responsable de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, va liderar les negociacions.

Alguns exemples:
- Autoritzacions diàries: es pot sol·licitar un permís per circular 24 dies l’any a l’interior de la ZBE.
- La ZBE no s’aplica als vehicles de persones amb mobilitat reduïda.
- La ZBE no s’aplica a vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o amb discapacitat reconeguda que els condicionen l’ús del transport públic.
- La ZBE no s’aplica a vehicles que transportin persones que es fan tractaments mèdics periòdics en centres situats dins les ZBE.
- Etcètera
A més, també es contemplen permisos temporals per a les persones amb rendes baixes. Trobareu totes les excepcions i autoritzacions aquí.
Què és el que sí que pot fer Badalona?
La moratòria afecta a un 28% del parc automobilístic de Badalona, però d’aquests ja hem vist que molts no es beneficiaran de la moratòria perquè utilitzen el vehicle per treballar fora de Badalona i altres no els perjudica la ZBE perquè necessiten el cotxe fora de l’horari prohibit. Però a més, la pròpia normativa de les ZBE ja contempla moltes excepcions i autoritzacions.
Aplicar les ZBE té un interès de salut pública. Millorar la qualitat de l’aire evitarà milers de morts. I si la salut dels nostres veïns no és prou important, sempre queda la directiva europea que ens hi obliga. O ho fem per convicció o ho fem per obligació.
Però tot i així, si la preocupació d’Albiol és honesta i no s’hi amaga un discurs populista i un pols de PP-PSOE a nivell estatal, l’alcalde badaloní té eines per ajudar els nostres veïns. En cito dues
- Bonificar l’Impost sobre els Vehicles de Tracció Mecànica a qui canviï el cotxe a opcions menys contaminants.
- Impulsar una línia d’ajuts per la renovació de vehicles com fa, per exemple, l’Ajuntament de Madrid i la Comunitat Autònoma de Madrid. Que fins on jo recordo no tenen massa de comunistes.
Font fotografia de portada: Ajuntament de Barcelona